Morten Østergaard: 20 mia. kr. at hente på at få flere højtuddannede ansat i private virksomheder

Hvorfor vil regeringen så ikke anvende 10 mio. kr. på Akademikerkampagnen, når denne netop sikrer, at flere højtuddannede kommer ud i private virksomheder?

 

Danmark kan hente en vækst i BNP på 20 mia. kr., hvis vi kan komme på niveau med top fem-landene i verden, når det gælder andelen af akademikere i private virksomheder. Det var et af budskaberne fra uddannelsesminister Morten Østergaard på Danmarks Forskningspolitiske Råds netop afholdte konference.

I fokus på konferencen var blandt andet, hvordan man sikrer, at udviklingen på forsknings- og innovationsområdet i højere grad kommer ud til de mange tusind mindre private virksomheder i Danmark. En pointe der var gennemgående på konferencen var, at et øget samarbejde mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne og de forskellige innovationsprogrammer forudsætter, at en større udbredelse af højtuddannet arbejdskraft i de mindre virksomheder. Uden højtuddannede ansatte står de mindre virksomheder uden et kvalificeret modtagerapparat til at kunne integrere nye innovations og forskningsbaserede tiltag og løsninger.

Alligevel er Akademikerkampagnen ikke at finde på regeringens finanslovsforslag for 2014. Den politiske prioritering giver ikke mening.

“Det var nogle glædelige budskaber uddannelsesministeren havde med til os på konferencen i dag. Akademikerkampagnen arbejder målrettet på at styrke væksten og innovationsindsatsen i mindre private virksomheder gennem øget tilførsel af akademisk arbejdskraft. Akademikerkampagnen har de seneste 2 år skabt 1800 jobåbninger til højtuddannede i mindre virksomheder. Den udvikling har vi brug for fortsætter. Derfor bør der på finansloven afsættes 10. mio. kr. til at fortsætte Akademikerkampagnen til og med 2015”, siger Ingrid Stage, formand for Akademikerne.