Akademikere advarer mod norske SU-tilstande

Inf/1/Nicoline Larsen/30.08.16 (6-7)

I Danmark gennemfører 81 procent deres uddannelse, hvor det i Norge er 59 procent. Og det tal er kun faldet siden indførelsen af låneordningen. ”Både Danmark og Norge har gratis uddannelse – forskellen ligger i vores studiestøttesystem. Så hvis man skal forklare den faktisk meget store forskel, som der er i gennemførselsrater, så kan man sige, at det er SU’en, der gør, at de danske unge faktisk gennemfører, og at vi som samfund får noget ud af vores uddannelsesinvesteringer,” mener chefkonsulent ved Akademikerne, Birgit Bangskjær. Ifølge hende er det især de studerende, hvis forældre ikke selv har en uddannelse, der dropper ud af studierne. Årsagen til det skal ifølge Birgit Bangskjær findes i, at unge, hvis forældre ikke har en uddannelse, er mindre villige til at stifte gæld for at få en uddannelse, end studerende hvis forældre har en uddannelse. Det viser norske og tyske undersøgelser på området. Så Norge er bestemt ikke et eksempel til efterfølgelse. Administrerende direktør i Tænketanken DEA, Stina Vraa Eliassen mener, at Norge har fat i en mulig mekanisme, når de belønner studerende, der afslutter på normeret tid. Og hun mener, at man skal være forsigtig, når man sammenligner direkte mellem Danmark og Norge. Som eksempler nævner hun en anden uddannelseskultur, et særlig gradssystem, der blev indført i Norge omkring årtusindeskiftet, og derudover fremhæver hun, at man i Danmark ikke tæller det med som frafald, når studerende skifter studie, hvilket man gør i Norge.