Akademikerkampagnen sender jobsøgende i flyvefart mod landdistrikterne

Nu bliver det nemmere for jobsøgende akademikere og mindre virksomheder uden for universitetsbyerne at finde sammen. Innovationsfonden har netop lancereret en ny tilskudsordning, den såkaldte ”landdistriktsvækstpilot”, der giver virksomhederne klingende mønter i hånden, når de ansætter en videreuddannet. Den nye ordning erstatter den tidligere ”videnpilotordning”, som desværre lukkede ned for nogle år siden – til trods for at den havde stor succes med at hjælpe ledige i job og mindre virksomheder til vækst.

 

Akademikerkampagnen er valgt som matchpartner til ”landdistriktsvækstpiloten” for at bidrage til, at den nye ordning får masser af luft under vingerne. Akademikerkampagnens opgaver bliver at hjælpe virksomhederne med at få afklaret, hvilken type kompetenceprofil de har brug for i forhold til deres behov, og bagefter med at finde den rette ledige kandidat til virksomheden.

”Vi har god erfaring med, at der stadig er mange uløste opgaver derude i de små og mellemstore virksomheder, som højtuddannede kan hjælpe med. Virksomhederne i landdistrikterne står over for en række store udfordringer i disse år som f.eks. digitalisering, new school marketing, forretningsudvikling og effektivisering af arbejdsgange og processer”, siger Louise Bruun Rosenbaum, chefkonsulent i Akademikerkampagnen.

”I akademikerkampagnen ser vi gang på gang, at højtuddannede er dygtige til at hjælpe virksomhederne – og at det ikke kun er de klassisk uddannede forretnings- eller merkantilprofiler, der kan løse opgaven og løfte virksomheden ud i vækstsporet”, siger Louise Bruun Rosenbaum, chefkonsulent i Akademikerkampagnen.

En god pose penge
Fra 2016-2019 afsættes der årligt 10 mio. kr. til ”landdistriktsvækstpiloten”. Dette beløb rækker til at give tilskud til mellem 30 og 60 piloter årligt. Ordningen betyder for virksomhederne, at de kan få et månedligt tilskud på 12.500 kr. til en akademikers løn i op til to år.

Nye jobs og flere der flytter til landdistrikterne
Landdistriktsvækstpilotens succes afhænger af, om den formår at løfte andelen af videreuddannede i små og mellemstore virksomheder uden for universitetsbyerne. De små og mellemstore virksomheder og akademikerne finder nemlig ikke altid sammen af sig selv. Men det er vigtigt, at få matchet til at ske for at få gang i udviklingen i landdistrikterne.

”Vi tror på, at ordningen kan bidrage til, at flere akademikere vælger at bosætte sig i landdistrikterne og gør karriere. Men vi har en vigtig opgave foran os med at sørge for, at virksomhederne får kendskab til ordningen”, siger Louise Bruun Rosenbaum, chefkonsulent i Akademikerkampagnen.

Læs mere om landdistriktsvækstpiloten

Læs mere om Akademikerkampagnen